Jan Wils
menu icon
  • Werk
  • Projecten
  • Meer
  • nu
  • info
  • contact

work

I have been working as a sculptor since 1978. For over 20 years, I made architectonical sculptures for local councils and companies. In 2002 I followed a new course and found my own style as a painter. For many years I painted intensively, almost exclusively portraits.

I have now returned to my old craft – sculpture – but with a different approach and different objects than before: no longer static and subdued, but dynamic and colourful. I draw my inspiration from whatever the day brings me, and as a result every object or painting is interwoven with a moment, a story.

‘Klei maakt me vrij’

Na jaren weer aan het boetseren geslagen. Geeft me vrijheid om mijn fantasie lekker los te laten gaan. Smaakt naar meer. Virgo, klei 40x38cm Taurus, klei 37x41cm Juggler, klei 23x39cm Fun klei 38x36cm Baadster klei...

open project ›

‘“WILSKRACHT” Groot rood beeld voor Hengelo’

Hengeloërs hoef je het niet te vertellen: Hengelo is een prachtstad om in te wonen, werken en leven. En Hengeloërs zijn harde werkers. Altijd al geweest. En nu wordt er samengewerkt aan iets heel moois: een vernieuwde binnenstad die met vertrouwen naar de toekomst kijkt. Een gezellige en compacte binnenstad diebezoekers met open armen ontvangt. De kunstenaar wil met dit beeld heel graag bijdragen aan wat Hengelo zo eigen...

open project ›

‘Van vlak naar ruimtelijk’

Een serie beelden waarbij ik ben uitgegaan van vlak plaatmateriaal. Om het platte plaatmateriaal zo te bewerken en aan met elkaar te verbinden is voor mij bijzonder uitdagend en interessant. Om het zo eenvoudig mogelijk te houden maak ik vaak gebruik van oude mechanische verbindingen. Het levert hedendaagse beelden op, zowel qua materiaal ( messing) als de uitstraling die veel mensen...

open project ›

‘Autootjes (Kunstwerk De Burgh)’

Als klein kind was ik al gefascineerd door o.a. het kinderprogramma De Verrekijker, dat vaak filmpjes toonde waarbij men bij een kijkje achter de schermen kon zien hoe een artikel in de massafabricage tot stand kwam. De combinatie mens en machine heeft de wereld sterk... ›

open project ›

‘Nympf’

Nympf II 60x37x32 cm, messing Nympf I 45x38x30 cm, messing Nympf 1 45x38x30 cm, messing Nympf 1 45x38x30 cm,... ›

open project ›

‘Danser’

Danser 55x35x30 cm, messing Danser 55x35x30 cm, messing Danser 55x35x30 cm,... ›

open project ›

‘Lopen’

Lopen 57x49x22 cm,...

open project ›

‘Recycling Figures’

Als jong beginnend kunstenaar heb je naast een drive om je te ontwikkelen ook een kompas nodig. Zo was voor mij als student Brancusi met zijn tijdloze vormgeving en Henry Moore een inspiratiebron. Met name deze laatste weet van een liggend figuur complexe figuren te maken waarbij de tussenruimte minstens even interessant is als de daadwerkelijke vormen. In mijn huidige Recycling Figures wil ik op een hedendaagse wijze met...

open project ›

‘de Stier Hapert’

De Stier is een ontwerp van Jan Wils voor plaatsing in de openbare ruimte of bij een bedrijf in Hapert,...

open project ›

‘CAN CAN’

In de puberteit vond ik films met Can Can danseressen, de Moulin Rouge of kunstzwemmers erg aantrekkelijk en spannend. Al die sexy benen heen en weer gaand, prachtig. Het idee voor ‘Can Can’ is geënt op beelden van toen, vertaald naar het nu. ‘Can Can’ bestaat... ›

open project ›

‘Source’

De baarmoeder is een mini-oceaan in het lichaam van de vrouw. De zee als bron van al het leven op aarde. In dit beeld Source heb ik zeewater, vagina en vruchtbaarheid... ›

open project ›

‘Danse macabre’

Zelden heeft een werk mij meer verrast dan De Dans van Matisse. Tot het moment dat ik het doek voor het eerst zag, was ik ervan overtuigd dat het ongeveer 125 x 170 cm groot was. In werkelijkheid blijkt het echter bijna vier meter breed te zijn. Wat een schoonheid en... ›

open project ›

‘Adam en Eva’

Rond 2007 heb ik naar aanleiding van oude bekende meesterwerken een hedendaagse persoonlijke versie gemaakt. De renaissancekunstenaar Lucas Cranach wist me met zijn magistrale uitvoering van Adam en Eva zo te raken dat ik mijn antwoord hierop wel moest...

open project ›

‘Beroepen’

Archetypische opvattingen over beroepen zijn van alle tijden. Voor het ene beroep geldt dat meer dan voor het andere. Het waarom van het ontstaan hiervan, de etiketten en clichés, fascineerden me. Het bracht me tot het maken van een serie portretten. ‘De Zangeres’ Rond 1976 ontmoette ik samen met mijn vrienden in een heel klein plaatsje nabij Viens de eigenaresse van het lokale winkeltje. Zo’n typisch winkeltje...

open project ›

‘Kathedraal van het wasgoed’

In de kunst worden vaak metaforen gebruikt om een boodschap uit te dragen. Deze manier van communiceren geeft kunst een meerwaarde en leidt vaak tot nieuwe inzichten. Het brengt ons bij een diepere laag in onszelf. Een breed publiek zal zich dan ook herkennen in deze figuratieve vormenwereld. Vervaardigd uit transparant, zachtblauw pvc is de ‘Kathedraal van het Wasgoed’ vooral bedoeld als object dat ons aanraakt . Het...

open project ›

‘Zwijgzaam’

Op weg naar mijn atelier reed ik via het Kanaal. Vlakbij de brug zat een man op leeftijd, turend naar het water en trekkend aan zijn zware shagje. Ik parkeerde mijn auto zodat ik hem goed kon observeren, zijn kop in me op kon nemen. Het was weer zo’n moment van:... ›

open project ›

‘Oh my god’

Na de dood van mijn zoon Jelmer ben ik als een gek gaan schilderen. Het verdriet moest eruit en het maken van beelden bracht me niet de uitlaatklep die ik toen nodig had. Het schilderen met plamuurmes had ik snel onder de knie. In mijn geval werd het rauw en... ›

open project ›

‘23.00 uur (uit bed)’

Iedere ouder herkent het moment dat zijn kindje ineens slaapdronken, knipperend tegen het felle licht in de deuropening staat. Dan zijn kindjes op hun fijnst. Warm, half in slaap, plakkerig van het dromen en zoet ruikend op zoek naar een warme schoot om even in te... ›

open project ›

‘Urbanisation’

Elke opdracht zie ik als een oproep om zonder vooringenomenheid te zoeken naar de beste invulling. Een invulling die mensen triggert en tot nadenken aanzet. Daarom kies ik niet op voorhand al voor een bepaald materiaal of formaat. Hiermee wil ik voorkomen dat ik mijn kunstje doe. Dat is voor niemand goed. Niet voor de opdrachtgever, die niet het optimale krijgt. Maar ook niet voor mezelf: ik wil niet herhaling vallen. Mijn...

open project ›

‘One Step’

De eerste landing op de maan maakte heel veel indruk op mij als kind. Later leerde ik dat Amerika deze primeur had, omdat President Kennedy jaren daarvoor verschillende wetenschappen had opgeroepen hun kennis te delen. De High Tech Campus in Eindhoven is ook zo’n plek waar wetenschappelijke disciplines elkaar opzoeken en versterken. Nergens ter wereld worden zoveel octrooien per dag aangevraagd als hier. Daar wil ik iets...

open project ›
Happy

‘Happy’

  Ik sta in Hong Kong tussen glazen gevels, torenhoog. Overal klinkt geluid, knipperen neonreclames, zoemen airco’s, toeteren auto’s en praten mensen. Hong Kong is een groot, dynamisch altijd levend organisme. De reflecties in het glas versterken dit besef. Dag en nacht bestaan hier niet. De dag is nacht en andersom. Daar kan ik niet omheen. Dat komt binnen. In Nederland kennen we dit verschijnsel niet. Wij hebben...

open project ›
Zaterdagavond

‘Zaterdagavond’

Zaterdagavond, thuis in de keuken zit mijn zus Marida zich op te maken. Als kereltje van tien geniet ik van dit moment. Transistorradiootje aan, Mantano in de asbak, opmaakspulletjes op tafel. Voor mij is dit een belofte, een kijkje in de wereld van de jongvolwassenen... ›

open project ›
The Walker

‘The Walker’

Het is zomer, 1993. Ik lig op een strand in Frankrijk te lezen. Mijn oog valt op een haarspeldje, een verloren geraakt kleinood in de zandmassa. Iets in mij zegt me dat het haarspeldje hier niet voor niets ligt. Ik leg mijn boek weg en begin te spelen met het gebogen... ›

open project ›

‘Balans’

Het Commanderij College uit Gemert vroeg me iets te bedenken voor hun nieuwbouw. Ik wilde de wereld van de leerlingen verbeelden, vmbo’ers die zoekende zijn in deze instabiele fase van hun leven. Het gebouw heeft een gedeelte dat doet denken aan een circustent en een... ›

open project ›

‘Stapelingen’

Hoge, staande zuilen zie je in alle culturen. Soms in de vorm van een heilige boom, een ander keer als een pilaar of kolom als uitdrukking van macht. We kijken graag naar iets op, al eeuwenlang. Denk maar aan de architectuur van het oude Egypte, Griekenland en het Romeinse rijk, of denk aan de eerste bewoners van kolonies die kolommen voor hun huizen plaatsten: voorbeelden genoeg in Amerika en Indonesië. Meer recenter hebben...

open project ›
logo
Herman Kruijderstraat 4
5645 KD Eindhoven
06 – 81 15 00 49
jhlwils@gmail.com
routebeschrijving ›